Met het overdragen van kennis en vaardigheden wordt ook cultuur overgedragen. Dat gold en geldt in de missionaire wereld; dat gold en geldt voor alle educatie. Daarover gaat dit nummer van TussenRuimte, waarbij we wereldwijd en in eigen land de ogen de kost geven.
Gert Noort en Wilbert van Saane beschrijven hoe scholing altijd op het kruispunt van culturen staat. Educatie is de hotspot van de hutspot. In onze beleving lag dit kruispunt vroeger misschien ver weg in andere landen, tegenwoordig is het in onze globale samenleving om de hoek.
Een reportage van Heleen Joziasse en Willem Jansen over de strijd van een Afrikaanse universiteit om erkenning is een voorbeeld van de ontwikkeling van missieschooltje tot universiteit.
Missiezuster Tiny Hölscher maakte een dergelijke ontwikkeling aan den lijve mee en Tom Boesten schetst een liefdevol portret van haar. Oogarts Arie van Oosterwijk vertelt interviewer Aart Verburg over de lessen die hij in zijn jarenlange ervaring in de zendingswereld als oogarts gaf én ontving.
Jenny de Sonneville biedt ons het beeld van de trekvogel als zij beschrijft hoe kinderen van zendelingen heen en weer vliegen tussen de ene en de andere cultuur. Danny Loa weet ervan mee te praten: zijn vader kwam als tandarts uit Indonesië naar West-Friesland. Van opgroeien als trekvogel word je rijker, is zijn stelling.
De school als plaats van educatie is bij uitstek een belangrijk instrument bij het opgroeien tussen verschillende culturen, schrijft cultuur- en godsdienstpsychologe Ina ter Avest. Ze neemt ons mee naar de Bijlmer.
Bij ICCO probeert men de afwegingen die gemaakt worden bij het verlenen van steun aan religieuze scholen in het buitenland op een rij te zetten. Welmoet Boender doet er verslag van.
— Redactie TussenRuimte