Klik op nummer om de pdf te openen
Wereld en Zending 1990|1: Leven en strijden met de armen. Missionair engagement aan de basis
I. Koeman | “De buurt ziin wij!” Brussel, hart van Europa? | 3 |
B. ter Haar | Urban Mission ervaringen in Rotterdam | 8 |
G.J. van der Kolm | Leven in een volkswijk in Dordrecht | 13 |
T. Nauwelaerts | “Borgerhout leeft”? Leven met migranten in Borgerhout-Antwerpen | 19 |
P. Goodijk | “Doe de groeten aan God”. Onderzoek in de Geuzenwijk in Utrecht naar relatie buurt en kerk | 24 |
J. Sier | Van Kinshasa naar Rotterdam. Dezelfde missie/zending bij gemarginaliseerde mensen | 31 |
Yongdongpo | “Sluit je dochters op… of wij doen het” Urban Industrial Mission, Seoul | 36 |
Gabriela | Vrouwen aan het einde van de Derde Wereld, in Rio de Janeiro | 38 |
J. Heijke | Jean-Marc Ela over de stad. Theologie onder de boom in Kameroen | 39 |
Hoe “Urban Rural Mission” zichzelf ziet – beleidsteksten | 45 | |
T. van den Hoogen | De verleiding van de militant, kanttekeningen bij de URM-beleidsteksten | 48 |
H. Schravesande | URM, een actuele plaatsbepaling | 51 |
H. ter Bals | Een gemeenschap van dwazen | 55 |
T. Dhanis | Christelijke aanwezigheid in de arbeiderswereld: een lange geschiedenis, vele varianten | 60 |
E. de la Torre | Sociale actie: de relatie met sociaal-politieke verandering. Een bijbelse reflectie | 63 |
Oh Jae Shik | Dertig jaren URM in Azië, een kritische beschouwing | 69 |
S. Soares | Verzet als een vorm van christelijk getuigen | 75 |
K. Schippers | Zending en bondgenootschap. Enkele kanttekeningen bij de voorgaande artikelen | 81 |
J. Vernooy | De historische betekenis van 1492-1992: herdenking, viering, eerherstel, nieuw begin… | 93 |
De verklaring van Santo Domingo | 94 |
Wereld en Zending 1990|2: Beelden van elkaar. De eigen weg van Afrikaanse christenen in het licht van westerse kerkelijke dienstverlening
R. Rahman | Ombuiging naar eigen beslissingen. Profielschets van kerkelijk ontwikkelingswerk in Afrika | 107 |
R. Aalbersberg | Het beeld van Afrika, een beeld van belang. Onderzoek “lmage of Africa” | 115 |
E. Ayeh | Snel verwestersen schaadt onze ontwikkeling. Een interview | 123 |
S. Abrahams | Ketterij in de zending/missie. Geen “remote control” in ontwikkelingswerk. Een gesprek | 127 |
S. Donders | Afrika en onze menselijke hoop | 132 |
K. Akrofi | Zonder lagune verdwijnt onze geschiedenis en zijn we dood. Een gesprek | 142 |
J. van Doggenaar | Ontwikkelingswerk van Anglikaanse Kerk van Oeganda is vervreemd van de basis. Een onderzoek door Frank Rwakabwohe | 147 |
S. Dewolf | Zimbabwe: de bevrijdingsstrijd en zijn weerslag op de kerk | 151 |
N. Janse-van Zessen | Het Christendom in de spiegel van de Afrikaanse roman | 157 |
M. Ntoane | Afrika: beelden en waarnemingen, een Afrikaans antwoord | 162 |
W. Eggen | Afrika en ons religieuze zelfbeeld | 166 |
P. Magré | Elkaar kritisch bevragen om bergen te verzetten. Kanttekeningen uit de kring van zendings/missie-organisaties | 172 |
Van San Antonio aan Manilla. Een brief met belangrijke evangelikale aandachtspunten | 186 |
Wereld en Zending 1990|3: Bijbellezen in de Derde Wereld. Een inspiratie voor ons?
H. de Wit | Als het groenen van de woestijn | 203 |
Y. Saoût | De bijbel bij de Mafa van Ouzal | 206 |
M. Martens | De Zwarte Christus | 209 |
F. Keesen | Lezen met de ogen van gekleineerden | 212 |
I. Daneel | Fambidzano: een rondreizende theologie-opleiding | 215 |
F. Wijsen | Bijbelgebruik in kleine christelijke gemeenschappen in Oost-Afrika | 219 |
J. Healey | Het lokaas voor de Afrikanen. Zoeken naar een effectieve bijbelstudiemethode | 223 |
N. Schuman | Jozua in Ghili | 226 |
H. de Wit | Leerlingen van de armen? | 230 |
G. van Leeuwen | Anders kijken – anders interpreteren | 235 |
K. Kritzinger | Ontmaskering en bemoediging. De bijbel in de preken van Allan Boesak | 240 |
G.J. van der Kolm | De bijbel in Babel | 244 |
M. Coolen | “Woord en Leven” Bijbelprojekt religieuzen Latijns-Amerika onder vuur | 249 |
J. de Waard | Vertalen: een culturele transpositie | 254 |
J. Vandikkelen | Op zoek naar bijbelse spiritualiteit | 259 |
B. Schuurman | Horen-doen-saamhorig zijn | 263 |
A. van Veldhoven | Vastenaktie met mensen van overal. Wat heet ontwikkelingssamenwerking? | 273 |
Wereld en Zending 1990|4: De dialoog aan de basis. Over sporen en ontsporen in het interreligieuze gesprek
A. Kloosterman, C. Verbeek | Levensbeschouwelijk onderwijs | 292 |
E. Klootwijk | Christen-hindoe huwelijksvieringen in de pastorale praktijk | 296 |
A. Struijs | “Hoe heet God bii jullie?” lnterreligieuze ontmoeting in de jeugdhulpverlening | 302 |
T. van Bijnen | Moslims – christenen in België | 309 |
R. Khan Abdar Rahman | Christenen moeten gewoon zichzelf zijn. Een interview | 316 |
P. Goedendorp | De Wereldraad van Kerken en de dialoog tussen christendom en islam | 320 |
J. Buikema | Kunnen christenen wel werkelijk tolerant ziin? | 326 |
A. Wessels | De mogelijke gevolgen van de golfcrisis voor de verhoudingen tussen moslims en christenen | 331 |
J. Kraan | De Ander centraal | 338 |
J. Maasen | De hongerdoek van Kameroen | 355 |
L. Lagerwerf | Bibliografie van in Nederland en Nederlandstalig België verschenen missiologische literatuur in het jaar 1989 | 362 |